Recenze: Temnější tvář magie (V. E. Schwab)

by - února 12, 2017

Rčení, že obálka dělá knihu, platí v tomhle případě dvojnásob. Spousta lidí si zřejmě myslí, že jsem vzhledem ke své tvorbě fanoušek fantasy knih. Není to tak docela pravda. Dlouhá léta jsem fantasy literaturu odkládala a věnovala se jiným žánrům.  Poměrně nedávno jsem však v knihkupectví prošla kolem a tahle obálka mi padla do oka. A nakonec jsem zpátky do fantasy žánru skočila právě s tímhle příběhem.

Kell je Antari, jeden z posledních mágů, kteří vládnou magií krve a díky tomu mohou cestovat mezi světy. Kell tak navštěvuje Červený, Bílý a Šedý Londýn. Kdysi dávno existoval ještě jeden Londýn, ten Černý, který temná magie zcela pohltila. Jak to tak v správných fantasy příbězích bývá, její část se dostala ven a hrozí, že zničí všechny ostatní.
Vítejte v paralelních světech, mezi kterými budete cestovat tak lehce, jako si Kell mění svůj kouzelný kabát. V Červeném Londýně, hlavním městě království Arnes, pulzuje čistá magie. V Bílém Londýně, kterému vládnou krutá dvojčata Athos a Astrid Daneovi, magie mizí a její zbytky se lidé snaží zotročit. Z Šedého Londýna magie už zmizela a tamější obyvatelé na ni docela zapomněli.
Kell mezi světy cestuje v zájmu Červeného Londýna, ale občas neodolá pokušení a propašuje z jednoho Londýna do druhého něco, co nesmí. Neohrožená zlodějka Lila Bardová žije v Šedém Londýně, touží mít vlastní loď a stát se pirátkou. Její a Kellovy cesty se nečekaně zkříží a než si to stačí uvědomit, stanou se oba součástí cizích plánů na ovládnutí vrtkavé magie i ostatních Londýnů.
Kell je velmi přemýšlivý hrdina, trápí se vlastní tajemnou minulostí a také ho tíží jeho komplikované postavení mága, pašeráka a člena královské rodiny v jednom. Lila oproti němu má pořádně prořízlou pusu a pro strach uděláno, svoji minulost vůbec neřeší a žije přítomným okamžikem. K životu se naučila přistupovat bez iluzí, spoléhá jen sama na sebe a do dobrodružství se vrhá po hlavě a bez přemýšlení. Tahle dvojice je plná protikladů, ale zároveň se výborně doplňuje.
A právě ve vztahu Kella a Lily jsem našla to, proč mě kniha ve výsledku bavila zřejmě víc než by tomu bylo za jiných okolností. Někde v polovině příběhu jsem si totiž uvědomila, že mi bolestně připomínají Tarkovského a Lolu. Pochopitelně ne do všech důsledků, už jen proto, že Kell je docela čestný člověk, což se o Tarkovském říct nedá.  Nicméně jejich slovní potyčky na mě působily dojmem, jako by vycházely z úst mých postav. Na jednu stranu to bylo velmi milé zjištění, na tu druhou to trochu zabolelo, protože moji hrdinové navěky zůstanou uvěznění „jen“ ve fanfiction povídce.
V. E. Schwab se podařilo zdařile vybudovat zajímavý a neotřelý svět v podobě tří paralelních království. Do nich dosadila sympatické a dobře vykreslené postavy (a bylo jich tak akorát), přidala pár zvratů a pořádnou porci magie. Pro ty, co jako já neholdují romantice, to pravé ořechové. I když co se týče téhle stránky příběhu – obávám se, že v pokračování na ni stejně dojde.
Přesně tak – jedná se o první díl ze tří, přesto má Temnější tvář magie uzavřený děj. Na konci však zůstává pár zajímavých otázek, které pokračování jistě dříve či později zodpoví. Samotný příběh je poněkud primitivní a polovinu zvratů jsem dokázala předem odhalit, nicméně doporučuji ho těm, co s fantasy začínají, nebo se k ní jako já vrací po delší době, nebo prostě těm, co hledají něco méně komplikovaného. Zdejší pravidla, zákonitosti, vztahy a postavy si zapamatujete velmi snadno. Nečekejte světoborný příběh, který se zařadí ke klasice fantasy, spíš jen takové milé povyražení za dobrodružstvím, které si zejména od druhé poloviny s Lilou a Kellem užijete.
Druhý díl pod názvem Setkání stínů, vychází v češtině ještě letos. Zřejmě si ho koupím a během pár večerů velmi ráda přečtu, ale neočekávám, že by mi autorka vyrazila dech.

Hodnocení: 3,5 / 5

You May Also Like